Thursday, April 28, 2011

BEST FRIENDS

Teman, Kawan, Sahabat adalah mungkin sesuatu yang sama bagi segelintir manusia... Tapi, ak terfikir pada kata - kata seorang sahabat ak pada suatu ketika dahulu ketika kami ada sedikit perselisihan faham... dy kata 

" AKU TAK NAK JADI KAWAN KAU "

agak terpana ketika dy mengucapkan kata sebegitu kerana bagi ak dy seorang sahabat yang baik, tapi, rupanya dy kata begini...

"AKU TAK NAK JADI KAWAN KAU.. AKU NAK JADI SAHABAT SERTA TEMAN KAU.... KAWAN BOLEH JADI LAWAN"

Mse 2 ak agak terharu, ak mengiakan kata2nya... Dy la sahabat pertama ak kt kolej nie... Suatu ketika dahulu, ape je yang kami buat kami buat sama-sama.... Sampaikan ade orang cakap kami da macam kembar... Kemana sahaja ade ak, pasti ada dy.... Tapi, mgkin sbb selisih faham, dy meyangka ak melebihkan orang lain, maka kami sedikit renggang... walhal mse 2,  ak x bermaksd begitu pown.... Tapi ape pown, selepas itu kami terus bersahabat sehingga la skarang..... Ape pown, kenangan lalu, biarlah terus menjadi kenangan... X mungkin kita dapat memadam segala kenangan yang telah tercipta kan... =)

Apa tu makna sahabat? Teman??

Sahabat dan teman adalah satu kata yang mempunyai banyak makna.... Mungkin tidak semua orang akan menemukan sahabat serta teman yang baik. Dia adalah seorang yang TIDAK HANYA ADA SAAT KITA JAYA, TAPI IA JUGA ADA SAAT KITA JATUH DAN MEMERLUKAN BANTUAN UNTUK KITA MEMBANGUN DIRI KITA SENDIRI.. Ia juga adalah seorang yang setia dalam suka dan duka serta dapat membahagi masa untuknya. Teman yang baik memberi nasihat yang nyaman dan baik. Sahabat juga tidak hanya ada saat kita gembira atau saat kita jatuh, tetapi memberi yang terbaik tanpa mengharapkan balasan apa pun. Ia juga menemani walaupun saat itu kita mengatakan kita x memerlukan.

Ada juga yang mengatakan Sahabat adalah teman yang benar-benar mengetahui segalanya tentang kita bahkan hal-hal kecil tentang kita. Ada juga yang mengatakan sahabat itu, kemana sahaja, kita harus sama-sama... Bak kte orang johor, Saing.... Tetapi ada juga yang mengatakan sahabat itu adalah teman dalam suka dan duka , tapi tahu batas dimana ketika teman mempunyai masalah, kita harus membiarkan dia menyelesaikan masalahnya sendiri agar teman itu dapat mempelajari sesuatu yang mematangkan dirinya sendiri.....

Macam-macam kan yang kite boleh simpulkan dengan Sahabat dan teman. Kadang-kadang kita senang menyebut dia tu sahabat kita,tetapi bila ada orang menanyakan tentang sahabat kita, kita x dapat menjawab dengan baik.Adakah itu layak disebut sahabat? Adakah itu layak disebut teman? Orang yang mempunyai sahabat baik dan merupakan sahabat baik bagi orang lain sesungguhnya adalah orang yang sangat kaya dan puas.

Ak nk kongsikan beberapa fakta yang ak dapat yang ak taw...

SIFAT SEORANG SAHABAT YANG BAIK

1. Persahabatan yang baik tidak mementingkan diri sendiri

" Seorang sahabat menaruh kasih setiap waktu "

Sahabat sejati tidak berdasarkan pada syarat yang berubah-ubah.Ada orang -orang yang berkata, " Saya akan menjadi sahabatmu jika, atau, apabila, atau sampai, atau kerana " Semua nie adalah contoh syarat-syarat dan syarat-syarat boleh berubah.

Tetapi, sahabat sejati mengasihi setiap waktu. Seorang sahabat yang berkata, "Aku mengasihimu jika" atau "Aku mengasihimu bila" ia juga bukan sahabat yang baik. Sahabat sejati akan berkata " aku mengasihimu setiap waktu. Kasihku tidak bersyarat dan tidak mementingkan diri sendiri "


2. Persahabatan Sejati Bersifat Teguh

" Seorang sahabat menaruh kasih setiap waktu "
 
Ada definisi tentang persahabatan menyatakan " Seorang sahabat adalah orang yang menambahkan sukacita kita dan membahagi kesedihan kita." Definisi lain berbunyi " Seorang sahabat adalah orang yang mengerti kita"

Tapi definisi yang agak menarik adalah " Seorang sahabat adalah orang yang masuk pada saat dunia keluar" Benar definisi ini....!!  Jika kita bersungguh-sungguh mahu melihat berapa banyak sahabat yang kita miliki dan siapa mereka, buatlah kesalahan dan lihatlah apa yang terjadi. Setelah mengetahui kesulitan, Cuba lihat, berapa banyak kawan kita yang masih bersama kita. Persahabatan sejati itu teguh.


3. Persahabatan Sejati Bersedia Berkorban

" Ada kawan yang mendatangkan kecelakaan, tetapi ada juga teman yang lebih karib daripada seorang saudara " 
 
Persahabatan sejati itu mahal, tetapi memang sepadan dengan nilainya. Kata Indian untuk sahabat berasal dari sebuah kata gabungan yang bererti "orang yang memikul kesusahanku pada pundaknya" Jadi kalau aku ingin menjadi sahabat, aku harus hidup dengan bersedia berkorban bagi orang yang menerima persahabatan aku.


4. Persahabatan Sejati Bersifat Menyucikan

" Besi menajamkan besi, Orang menajamkan sesamanya "

Seorang sahabat akan menjadikan kita seorang yang lebih baik. Persahabatan sejati membuat hidup kita lebih maju, mempertajamkan kecerdasan kita dan membuatkan kita lebih giat, Kita akan menjadi orang yang lebih baik dan lebih berguna kerana persahabatan itu. Seorang sahabat adalah orang yang cukup peduli sehingga ia akan menegur bila kita buat salah.

"Seorang kawan memukul dengan maksud yang baik, tetapi seorang lawan mencium secara berlimpah-limpah "

Sanjungan bukan persahabatan. Orang yang suka menyanjung sama seperti orang munafik. Seorang teman tetap memberi ruang pribadi, privacy sebagai seorang manusia. Dan kita akan berasa dekat dengan dia walaupun tidak berjumpa. Kerana persahabatan itu pada dasarnya ikatan hati. Perasaan tidak akan hilang walaupun jarak memisahkan. Kita harus mengakui, apa pun yang terjadi, kita tak dapat menghilangkan dia dari hati. Dan tanpa teman, kita tidak akan merasainya.

Memang best kalau kita ada teman yang sanggup bersusah payah dengan kita... Apatah lagi kalau kita dapat berteman dengan ramai orang... contohnya kita selalu berkumpulan dalam apa jua.. kita dapat membuat segalanya secara beramai2... Kita dapat bersama dalam susah dan senang, ia juga dipanggil best friend...  Mgkin kite merasakan yang dy adalah teman yang paling baik kita rasakan.  Dalam hal 2, kita kena bijak memilih dan memikirkannya....

Actually, disini ak nk memberi contoh tentang persahabatan... Contohnye pada gambar ini.....




Ok, pada pandangan kamu semua tentang gamba nie apa? Mungkin sahaja mengatakan persahabatan mereka terjalin bermulanya di sekolah... Ya, mmg btl.... Persahabatan mereka mula terjalin di sekolah.. Mereka mnjadi 4 sahabat karib bermula di sekolah. Segalanya dikongsi bersama dan mereka melakukan bersama-sama.

Sekarang, mereka terpisah selepas berakhirnya alam persekolahan mereka.. Masing- masing mempunyai cita-cita dan kehendak sendiri.. Setiap orang mempunyai cita-cita dan kehendak mereka sendiri kan... Mungkin mereka sahabat paling akrab, tapi x semestinya mereka mempunyai citarasa yang sama...

Ape pown, teknologi masa kini pasti tidaka akan membataskan persahabatan mereka walaupun mereka tidak lagi berada di satu tempat. FB, fo n macam -macam lagi di zaman sekarang ini... So, x mustahil kan persahabatan yang terjalin akan terus berterusan kan... Ape pown, wt adik2 nie, akk harap persahabatan kamu berempat akan terus berkekalan walaupun kamu semua sudah mencapai cita2 masing2 suatu hari nanti =)

Ok , gamba yang seterusnya...




Yang nie ak sgt rspct dgn diorg.... Mereka berkawan sejak dari sekolah dan sampai sekarang still lagi sama-sama.. hangout sama2, bergosip sama-sama, kalau ade masalah, still mencari kawan-kawan mereka yang nie... Actually, ak kenal akk yang dah kwen yg gmba atas 2... Nme dy kak Kmar, dulu2 ak pggil dy kak nurul... Tp sekarang, bile da rmai pggil kak kmar, so, terbiase lak dgn pggilan 2, rse jnggal nk pggil k.nurul.... Ok, actually x la bpe rapat sgt2 dgn akk nie, tapi disebabkan keakraban persahabatan mereka semua, ak jadi tertarik untuk mengikuti perkembangan diorang...Slalu ikut perkembangan diorg kt FB jerk la... 

Macam gamba sebelum nie, ak memberi contoh persahabatan yang baru terjalin , sekarang lak contoh persahabatan yang terjalin dari zaman persekolahan. Kalo x silap ak, persahabatan mereka da terjalin lebih 14 tahun, itu kalau x silap la... Sbb pbh terbaca pasal diorg mse diorg msuk 1 pertandingan nie... Diorg masih keluar sama-sama... Walaupun ada diantara mereka yang dah mendirikan rumah tangga, itu bukan penghalang bagi diorg untuk meneruskan persahabatan. 

Kalau la diberi peluang tok ak memiliki shbt seperti mereka nie, msti best kn... tgk diorg jerk ak da ase best sgt2... Bkn sng tok mengekalkan persahabtan selama 14 tahun, apatah lagi sekarang nie masing-masing da punyai kerjaya sendiri... Ada yang jadi doktor, ade yang jadi cikgu n macam2 lagi.... Event2 adalah salah satu cara untuk mereka bertemu.. N contohnye majlis perkahwinan k.kmar nie..n jugak kwn dy ( gmba yg last 2)... Mereka akn berkumpul then mereka akn bergamba bersama.... Yang sgt bestnye mereka akn membuat macam2 gaya untuk menceriakan suasane... Stiap rumah kawan mereka, pasti de gmba mcm2 nie... Sgt best....

Ape pown pandangan korang tentang persahabatan, hargai lah persahabatan yang terjalin.. tiada yang lagi bernilai dari sebuah persahabatan...

" Kerinduan adalah menjadi bahagian dari kehidupan sahabatnya, kerana tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap egoistis, Semua orang pasti membutuhkan sahabat sejati, Namun tidak semua orang berhasil mendapatkannya. "

Ok, da panjang bebenor ak menaip... Korang pown da penat membaca... Actually ak saje nk kongsi ape yg ak ase n ape yg ak dapat maklumat. Mungkin ak bukan teman yang baik, sebab setiap manusia ade kelemahan masing-masing dan tidak sempurna. Tapi kalau kita menjadi seorang yang sukar memaafkan kesilapan temannya, adakah itu perkara yang baik?? Adakah kalau kita sentiase mementigkan ego kita, itu sesuatu yang baik?? Renung2 kanlah.... Kita tidak sempura, janganlah mengharapkan kesempurnaan orang lain.

8 comments:

Sue.Mr.Faris said...

OMG :) gambar kami & entry pasal kami :)) terharunya. TQ ;)

。+゚o。. Puan Dot . 。o+゚。 said...

hihi.. thnks yer sbb buat story pasal frenship kitaorg.. like3

F A R H A N A said...

wahhh..touching-touching....
sayangi lah sahabat anda dan terimelah mereka seadanyer!!!!hehe

SHa said...

Sue.Mr.Faris - Ur wlcme.... hehehe... sgt best bile tgk pasal akk2 sume.. 2 yg tergerak nk ckp 2... ur wlcme... =)

SHa said...

。+゚o。. Puan Dot . 。o+゚。 - ur wlcme.... thanks krne sudi mmbce... =)

SHa said...

FARHANA - Hehehe.... btl2.... Syangilah mereka dan terimalah mereka walau apa jua keadaan mereka....

Ttbe lak ase malu bile akk2 sume bce entri nie... ingtkn kak kmar jerk bce.. hehehe... ( kak, farhana, sblm nie, kite de follow blog akk, x sngke lak akk bce blog nie... hehehhee..)

aziahzuber ialah name saye. said...

since rakan2 aku komen. aku pon nk komen. sbb dah bace. trimas!~

SHa said...

Thanks kak sbb bce... :-D