Wednesday, August 24, 2011

KUEH RAYA

Assalammualaikum.....

Hehehe.. hr nie saje2 je nk update blog..... Badan tgh penat giler, pinggang pown sakit.. Nie sume gara2 jd penghuni dapur selama beberapa jam.... k sebelum 2, ak de benda nak diceritakan, tp bende nie kene wt 1 entri sebab ceritanya panjang... Tapi disebabkan da tgh pagi, jp g nk bgn sahur lg, so len kali la ak citer yerk....

Tadi ptg, pas ak blk, mak tnye, nk wt kueh ros x?? Kueh ros a.k.a kueh goyang... ade owg pggil kueh goyang...l Then ak pown ckp la... buat la.... So, mak ak pown bancur la tepung dy... Pas berbuke 2, ak dok jp... bg rileks lu, then ak mulekan tugas..... Mak ak lak g surau.. mule2 apis dok dpur skali teman ak, tp lame2 agaknye panas kan dok depan kuali, die pown lari la ke depan..... Akk ipar ade 2 mase tu... yg sorang lak sibuk men game kt laptop aku, sorang lagi terperuk dalam bilik.... Pas sudah men game, die jenguk aku kat dapur, tnye jadi ke tak.... tak lama pas 2, die balik uma dia..... Then tak lama pas tu, yang sorang lagi kuar bilik, mandi.... then lepas tu g dapur lagi minum air... pas minum air, terus ke depan..... erkk??? ape la salahnye tolong aku yang terkial-kial sensorang kat dapur nie.... aduyai...ade dua orang akak ipar, masing-masing dengan perangai sendiri..... kalo ramai, ape la lagi kn.... X pe lah, mase tu aku redha jerk... g pown tahun lepas pown aku wat sensorang gak... ermmm

Pas mak balik surau, mak tgk ak wt da byk, mak soh susun masuk dlm tin dulu.....then mak ak amek alih sekejap..... Sebab, kalo mak ak yg masukkn dlm tin, cnfrm mak ak x susun,... hahahaha.... Then smbung blk keje aku..... Mak nak tolong, so, aku cakap kat mak, mak angkat yang da masak la... biar aku celup... sebab kalo mak celup, takut mak penat nanti... ye la... cetak kuih tu kan berat.... cian lak kat mak...... k bagi yang tak tau kueh ros a.k.a kuih goyang tu ape... nie dia...


Gamba nie contoh jerk... yang ak wt tadi x sempat nak tngkap sebab da masuk dalam tin.....Apis lak dok sebelah aku, x abis-abis mengunyah benda alah nie.. sampai tertido dibuatnya.....slumber dia jerk tido kat dapur.....

Bile wat kueh nie...Tetibe fikiran ak teringt kat arwah ma..... Dulu arwah mak selalu wt kuih nie n rempeyek sebab ramai owang order kat dy..... nak-nak mase raya.. lagi la ramai.... Kueh ros n rempeyek ma memang sedap... dulu, pepagi aku selalu datang uma ma, tolong wat skali.... kadang-kadang tolong tengok pown ade... hahahah.... Tapi ak kagum ngan ma n atok, boleh wat banyak-banyak.. sedangkan aku wat 1 tin besar nie jerk da ase macam nak patah pinggang.....

Dulu, kalo bosan n takde kawan, ak g la uma belakang..... tengok ma wat ape... kalo dy tido, aku pown tido skali...kalo aku baru balik sekolah, mesti dia tanya da makan ke belum, nanti dia mesti suruh makan... x pown makan dengan ma skali.... huhu....Walaupun die hanyalah atok saudara aku, tapi aku da anggap dia macam atok aku sendiri... Aku rapat dengan ma, lebih dari atok aku sendiri.. Mungkin jugak sebab ma jage aku dari kecik kan..... Die x penah bezakan aku dengan cucu-cucu dia....Dulu, ma jual eskrem, kepek ubi pedas, kepek pisang... Ak selalu tolong ma wt eskrem... packing kepek..... kalo ma masak, aku suke tgk... tp, mgkin Allah lebih syg kan ma, Ma dijemput mnghadap Ilahi setelah bertarung nyawa dihospital beberapa bulan.... Sedih sangat-sangat... da la mase tu aku tengah exam.... Memang hebat dugaan mase tu... Ape pown, ma,kite sayang ma........ Kalau ma ade, bole wat kuih same-same kan..... bole tengok ma masak.... bole wat eskrem same-same... bole bace yassin same-same waktu malam jumaat.. boleh siram pokok bunge same-same.... Dok berbual kat depan uma petang-petang.... Ya Allah, rindunye saat-saat dulu.....

Mungkin aku da jauh melalut, tapi itulah kenyataan.... Kuih ros a.k.a kuih goyang nie membuatkan aku teringat kat arwah ma.... aku bersemangat wat kuih nie pown sebab dy.. Ak teringatkan penat lelah ma siapkan kuih nie banyak-banyak... kalo ma bole wat, InsyaAllah aku pown bole...... Ok la.... ak x bole nak taip lagi, lagi banyak ak taip, lagi laju air mata ak meleleh.... Rindu kat ma..... Ape pown semoga ma bersemadi dengan aman disana.... Al- Fatihah.....

No comments: