Sunday, September 4, 2011

RAGAM HARI RAYA

Assalammualaikum.....

Hai, SELAMAT HARI RAYA...!!
Kalau ade salah dan silap.... Harap dimaafkan ye......

Dikesempatan yang ade nie, ak nak curi mase menaip blog.. Lepas nie macam da susah cikit sebab laptop aku kene masuk klinik pas nie... tak tau la kenapa.... tetibe je tak boleh hidup.... Sedih betol..... Tak boleh nak pegang duet lebih cikit, ade je..... huhu... nasib...nasib......

Actually ak nak citer serba sedikit suasane hari raya kali nie...... Macam tahun lepas, aku berpuasa dikampung selama sebulan..... Ok la.... Actually ak nk citer tentang beberapa hari sebelum raya.... Macam macam ragam dan peristiwa berlaku.... Pertama sekali pasal baju raya.... Actually, awal2 lagi kitorang da beli kain tok buat baju raya... Tapi de beberapa problem, so, tak boleh wat baju rayanya... So, aku bagi la anak sedare aku.... Then mase keluar dengan sorang kakak tu, g la cari baju raya... tak ade yang berkenan....So, terpaksa la aku beli kain ela tok wat baju...... 3 hari sebelum raya, tetibe aku dapat taw mak aku tersalah buat...... Nak nangis rasanya....... Then 2 hari sebelum raya tu pegi la cari baju raya..... nak cari yang da siap punye.. tapi kat tempat yang kitorang cari tu tak ade yang berkenan dihati and harga pown mahal tak macam kat tempat mule-mule aku pegi... last-last mak aku cakap beli baju ela and nanti mak buat... aku beli la.. then aku beli lagi 1 pasang baju...... Mule-mule mak aku buat yang warne ungu... da ok da...... Aku da pakai da hari pertama raya... tu pown sebaba akak ipar aku yang pilih tema ungu.....then yang baju ctton bunge merah tu, mak aku salah wat plak......mase ak nak pakai nak g beraya uma kawan aku, baru aku perasan... Kali nie kat tangan plak.... Ok, kali nie memang ak ase betol-betol nak nangis....... huhu

Sehari sebelum raya tu aku memang sibuk giler-giler... Ye r.. Pepagi nak tolong mak kat sungai mati... then pegi pasar n pasaraya beli barang-barang nak masak tok raya.. balik da tengah hari.... serius wei... penat... then tolong mak kat dpur, n buat kek..... petang cikit pegi anta kuih yang kawan aku tempat.... Balik tu boleh lak terserempak ngan Mr. Tenok.... Eh... bulan mulia nie kan... x bek pggil cam tu kan... Ok la... Terserempak ngan Mr.A.... hehehe...Dia nak balik uma atok dia mase tu.. dari melaka kot....Aku pown Wat dek je la... Balik tu singgah la kedai kepek yang dekat-dekat uma aku tu..... mase tu aku dengan apis... bile aku ajak dia turun, dia tak nak... so, aku suruh la dia bukak air cond, then lock pintu...... aku pown pegi la beli kepek... sekali tengok, licinnnnn..... xde pown kepeknye.... aku pown balik la dengan rasa hampanya.....

Skali pegi kat kete..... Ak ketuk-ketuk, apis x nak bukak... dia tertido... aku ketok cermin kete pown dia tak sedar.... kebetulan abg aim lalu, Aku pown paggil la abg aim.... bile ak ngan abg aim da ketok cermin kiri kanan, goyang-goyang kete, dy still x bangun lagi, ak memang da panik giler da... call kak nana tnye de knci pendua x... kak nana kate tak ade..... perghh... cuak seh,.... owang da makin ramai berkerumun mase 2... budak nie memang wat owang sspen jerk.... lame gak la dalam keadaan yang macam tu.... lebih setengah jam....., Tak lama pas tu, ade sorang abang tu datang... then cube bukak melalui dawai dr tepi cermin tu... lame-lame cube, akhirnye boleh gak.... Ya ALLAH... lega giler mase tu.. Akak aku lak bole jalan kaki dari rumah sebab risaukan si apis nie.... Bile dia da bangun, akak aku kejutkan... dia boleh tersengih lagi akak aku cakap dengan dia... Sabo je la.....

Pagi raya tahun nie x bape nak meriah... Kak net smbut raya kt uma dy, abg mat lak kt uma mak mertua... abg ajak pown same.. yg ade kt uma, aku, mak, kak nana, apis n abg aim jerk.... Pas blk smbhyg raya... salam mak n sume, then bersiap g kubur n g uma atok... jumpe kak net kt kubur then kitorang terus la ke rumah atok....Then uma wak...... Ingtkan tak dapat duit raya tahun nie, upenye dapat lagi tu..... hehehehehe... suke-suke... Malam lak kitorang g segamat, beraya uma besan-besan mak.... abang mie x balik sebab tak dapat cuti, so, kitorang teman la kak nana g uma mak mertua dy.... dari uma mak abg mie, g uma mak kak ika lak..... Balik tu, sampai uma da kol 12 lebih....

Raya ke 2 de wt makan-makan mcm open house la.... Ceritanya tggu yang akan datang la... da penat + ngantok la...heheheh... bye2..

No comments: